تبلیغات
درباره کودکان - ‌خواب‌ و تاثیر آن‌ بر خودكشی‌
درباره کودکان
نوجوانانی‌ كه‌ معمولاً شبها ساعت‌ دو صبح‌ به‌ رختخواب‌ می‌روند و چند ساعت‌ بعد بیدار می‌شوند تا ساعت‌ هشت‌ صبح‌ سر كلاس‌ حاضر شوند؛ بیش‌ از سایرین‌ مستعد ابتلا به‌ خستگی‌های‌ مزمن‌ هستند.

یافته‌های‌ جدید نشان‌ می‌دهد فكر خودكشی‌ و تلاش‌ برای‌ اقدام‌ به‌ آن، در نوجوانان‌ «تین‌ایجر»ی‌ (رده‌ سنی‌ 13 الی‌ 19 سال) كه‌ به‌ اندازه‌ كافی‌ نمی‌خوابند و استراحت‌ نمی‌كنند، بیشتر است. در این‌ میان‌ آنهایی‌ هم‌ كه‌ دچار كابوسهای‌ شبانه‌ می‌شوند، چنین‌ رفتارهای‌ انتحاری‌ و مستعد به‌ خودكشی‌ را از خود بروز می‌دهند. طبق‌ نظر دكتر «لیو» از دانشگاه‌ آریزونا، این‌ یافته‌ها حاكی‌ از نقش‌ موثر خواب‌ و دخالت‌ آن‌ در جلوگیری‌ از خودكشی‌ نوجوانان‌ در جوامع‌ بشری‌ است. او می‌گوید بزرگسالان‌ به‌ طور متوسط‌ به‌ هشت‌ ساعت‌ خواب‌ نیاز دارند، اما نوجوانان‌ به‌ خاطر تغییر و تحولات‌ مربوط‌ به‌ رشد و تاثیر هورمونها حداقل‌ باید نه‌ ساعت‌ در شبانه‌ روز بخوابند.
در حال‌ حاضر بسیاری‌ از نوجوانان‌ كمتر از میزان‌ مورد نیاز می‌خوابند و همین‌ كمبود خواب‌ روی‌ فكر، تمركز حواس، فعالیتهای‌ تحصیلی‌ و رفتار آنها تاثیر می‌گذارد و اقدام‌ به‌ خودكشی‌ را نیز افزایش‌ می‌دهد.
‌در این‌ رابطه‌ از 1362 دانش‌آموز و دانشجوی‌ مشغول‌ به‌ تحصیل‌ در مقاطع‌ دبیرستان‌ و دانشگاه‌ درباره‌ الگوهای‌ خواب، مشكلات‌ روزمره‌ و اقدام‌ به‌ خودكشی‌ سوال‌ شد. تقریبا 20 درصد از دانش‌آموزان‌ گفتند كه‌ به‌ خودكشی‌ فكر كرده‌اند و 10/5 درصد هم‌ اعتراف‌ كردند كه‌ در شش‌ ماه‌ اخیر دست‌ به‌ خودكشی‌ زده‌اند!...در حدود 17 درصد هم‌ گفتند كه‌ به‌ بی‌خوابی‌ مبتلا هستند و تعداد اندكی‌ (2/3 درصد) عنوان‌ كردند به‌ كمك‌ قرصهای‌ خواب‌آور می‌خوابند.
در گزارشهای‌ بعدی‌ آمده‌ كه‌ این‌ دانش‌آموزان‌ به‌ طور متوسط‌ 7/6 ساعت‌ در شبانه‌ روز می‌خوابند و طبق‌ مطالعات‌ اخیر به‌ طور حتم‌ مشخص‌ شده‌ كه‌ نوجوانان‌ هر چقدر كمتر بخوابند، بیشتر به‌ فكر خودكشی‌ می‌افتند. به‌ عبارت‌ بهتر كسانی‌ كه‌ كمتر از هشت‌ ساعت‌ در شبانه‌ روز می‌خوابند، سه‌ برابر بیشتر از افرادی‌ كه‌ حداقل‌ نه‌ ساعت‌ می‌خوابند، دست‌ به‌ خودكشی‌ می‌زنند.
این‌ یافته‌ها، حتی‌ زمانی‌ كه‌ دكتر «لیو» به‌ بررسی‌ علائم‌ افسردگی‌ و سایر عواملی‌ كه‌ می‌توانست‌ نتایج‌ این‌ مطالعات‌ را زیر سوال‌ ببرد پرداخت، درست‌ از آب‌ درآمد و مشخص‌ شد كمبود خواب‌ خود به‌ تنهایی‌ نقش‌ موثری‌ را در اقدام‌ به‌ خودكشی‌ جوانان‌ ایفا می‌كند.
‌كابوسهای‌ شبانه‌ نیز معضل‌ دیگری‌ است‌ كه‌ اطلاعات‌ جدیدتری‌ را در اختیار محققان‌ قرار داده‌ است، به‌ طوری‌ كه‌ آنها پی‌ برده‌اند نوجوانانی‌ كه‌ غالبا دچار كابوسهای‌ شبانه‌ می‌شوند، دو برابر بیشتر از آنهایی‌ كه‌ بندرت‌ كابوس‌ می‌بینند، خودكشی‌ می‌كنند. در كنار آن‌ مشخص‌ شده‌ كسانی‌ كه‌ شبها كابوس‌ و خوابهای‌ ترسناك‌ می‌بینند، 75 درصد بیش‌ از افرادی‌ كه‌ خیلی‌ بندرت‌ خوابهای‌ ترسناك‌ می‌بینند، به‌ خودكشی‌ فكر می‌كنند.
در حال‌ حاضر دكتر «لیو» و سایر محققان‌ بر این‌ باورند كه‌ كمبود خواب، نوجوانان‌ را به‌ سوی‌ نگرانی، افسردگی، رفتارهای‌‌پرخاشگرانه، كاهش‌ عملكرد مغز و نیز تغییرات‌ هورمونی‌ سوق‌ می‌دهد و تمام‌ این‌ اختلالات‌ ناشی‌ از كم‌‌خوابی‌ به‌ طور مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ می‌تواند خطر ابتلای‌ نوجوانان‌ را به‌ رفتارهای‌ ناهنجار اجتماعی‌ افزایش‌ داده‌ و آنها را در آستانه‌ خودكشی‌ قرار دهد. البته‌ این‌ نكته‌ قابل‌ ذكر است‌ كه‌ والدینی‌ كه‌ می‌دانند فرزند نوجوانشان‌ شبها در مجموع‌ بیشتر از چند ساعت‌ نمی‌خوابد، نباید نگران‌ شوند و فكر كنند فرزندشان‌ در افكار مربوط‌ به‌ خودكشی‌ و امثالهم‌ غوطه‌ور است، مگر اینكه‌ علائم‌ هشداردهنده‌ای‌ مشاهده‌ كنند.
‌آثار و علائم‌ كمبود خواب‌ معمولاً در عملكردهای‌ روزانه‌ یك‌ نوجوان‌ به‌ مرور هویدا می‌شود و دانشمندان‌ با بررسی‌ این‌ گونه‌ موارد پی‌ برده‌اند كه‌ كم‌ خوابی‌ در بین‌ نوجوانان‌ به‌ یك‌ «مشكل‌ جهانی» مبدل‌ گشته‌ است. متاسفانه‌ نوجوانان‌ «تین‌ ایجر» تنها رده‌ سنی‌ هستند كه‌ بیشتر از همه‌ به‌ خواب‌ نیاز دارند، اما از همه‌ كمتر می‌خوابند. دكتر «لیو» می‌گوید: «برای‌ مبارزه‌ با این‌ مشكل‌ جهانی، خواب‌ حق‌ تقدم‌ دارد و نوجوانان‌ و والدینشان‌ باید خواب‌ را در اولویت‌ قرار دهند!...»




نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

پنجشنبه 9 شهریور 1396 04:44 بعد از ظهر
We absolutely love your blog and find most of
your post's to be what precisely I'm looking for.
Do you offer guest writers to write content to suit your needs?

I wouldn't mind producing a post or elaborating on most of the subjects you write about here.
Again, awesome web log!
دوشنبه 12 تیر 1396 05:34 بعد از ظهر
My brother recommended I would possibly like this
blog. He used to be entirely right. This put up actually made my day.

You cann't imagine simply how a lot time I had spent
for this information! Thanks!
دوشنبه 12 تیر 1396 09:18 قبل از ظهر
Just what I was searching for, regards for putting up.
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 08:55 بعد از ظهر
I'd like to thank you for the efforts you've put in penning this site.

I really hope to check out the same high-grade content from you later on as well.

In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my own, personal website now ;)
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


سلام، به وبلاگ من خوش آْمدید... امیدوارم از خواندن مطالبی كه در طول این سالها ترجمه‌شان كرده‌ام لذت ببرید. من فارغ‌التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال 1374 ترجمه مقالاتی در زمینه روان‌شناسی، كودكان، علمی و... را در یكی - دو مجله خانوادگی شروع كردم. الان هم سالهاست كه در مجله «روزهای زندگی» به سردبیری دكتر محمدرضا مهدیزاده - كه پیشرفتم در كار را مدیون ایشان هستم - كار ترجمه انجام می‌دهم. در حال حاضر به خاطر اهمیت تربیت صحیح كودكان در جامعه و مشكلاتی كه والدین با آنها درگیرند، فقط مطالب مربوط به كودكان را در این وبلاگ آماده كرده‌ام، اما در آینده‌ای نزدیك مطالب متنوع دیگری را اضافه خواهم كرد. به امید روزهای بهتر!

مدیر وبلاگ : نوشین آهاری اسكویی
نظرسنجی
به مطالبی كه در وبلاگم می‌نویسم چه امتیازی می‌دهید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :