تبلیغات
درباره کودکان - شناسایی اختلالات خواب در كودكان
درباره کودکان
یكی از مادران، پسر شش ساله‌اش را نزد من آورده بود و می‌گفت كه او شبها خوب نمی‌خوابد و هنوز هم عادت دارد روزها چرت بزند و بخوابد. او احساس كرده بود كه این چرت زدنها ارتباطی با اختلال خواب شبانه پسرش دارد و از من كمك خواسته بود... در این رابطه باید بگویم كه چرت نیمروزی برای یك پسر بچه شش ساله و بدخوابی شبانه او امری غیر طبیعی است و احتمالاً مربوط به یك مشكل بالینی می‌شود. مطالعات نشان داده رابطه‌ای قطعی مابین كم‌خوابی و برخی اختلالات یادگیری وجود دارد كه یكی از آنها «اختلال كم‌توجهی» یا همان «A.D.D» است. احتمال دیگر، وجود «اختلال بازدارنده خواب» یا «OSA» است كه در آن بخشی از مجاری تنفسی كودك به خاطر لوزه‌های بزرگ و یا مسدود بودن راههای بینی‌ بسته می‌شود و هوای كافی به ریه‌های كودك نمی‌رسد. در حقیقت هر گونه اشكال در ورود هوا به مجاری تنفسی كودك در طول شب، چرخه طبیعی خواب عمیق را بر هم می‌زند و خواب راحت را از كودك می‌گیرد. نكته حائز اهمیت آن است كه مشكلات تنفسی معمولاً موقع خواب رخ می‌دهد چرا كه آن دسته از ماهیچه‌هایی كه مجاری هوایی را باز نگه می‌دارند، موقع خواب به طور طبیعی در حال استراحت هستند و باعث می‌شوند كودك هوای كمتری ببلعد. حال برای آنكه بفهمید علت مشكلات خواب كودكتان چیست به شیوه‌های زیر عمل كنید:

از عادتهای مربوط به خوابیدن كودكتان فیلمبرداری كنید. حداقل یك ساعت از خوابیدن كودكتان فیلم بگیرید و بعد آن را تماشا كرده و به شیوه نفس كشیدن او كاملاً دقت كنید. «OSA» علائمی نظیر خرناسهای بلند، تنفس پرسر و صدا و وقفه‌های 15 ـ10 ثانیه‌ای به هنگام تنفس دارد.
مجاری هوایی كودكتان را معاینه كنید. اگر دیدید علائمی از «OSA» در كودكتان مشاهده می‌شود او را نزد پزشك ببرید تا او مجاری تنفسی پنهان از دید شما را معاینه كند. شاید كودكتان لوزه‌های بزرگ و یا لوزه‌ سوم دارد و یا راههای بینی‌اش به خاطر آلرژی متورم شده است.
اتاق خواب كودكتان را علیه آلرژی بیمه كنید. مجاری بینی پر و گرفته یكی از علل شایع كم‌خوابی در كودكان است بنابراین محیط خواب كودكتان را از هر گونه آلودگی و ذرات و گرد و غبار پاك كنید. حتی اسباب‌بازی‌های پشمالو و پرز‌دار را از اتاق خواب بیرون ببرید و نگذارید او با حیوانات اهلی مثل گربه بخوابد.
غذای مناسب به كودكتان بدهید. خوراكی‌های حاوی شكر و كافئین زیاد را از برنامه غذایی كودك حذف كنید و در عوض غذاهایی به او بدهید كه شامل پروتئین و اسید‌های آمینه هستند. این نوع خوراكی‌ها باعث ترشح مواد شیمیایی ـ عصبی نظیر سروتونین و ملاتونین می‌شوند كه مغز را به خواب و استراحت وامی‌دارند. غذاهای غنی از كلسیم و پروتئین هم خوب هستند چرا كه به مغز در ساخت ملاتونین كمك می‌كنند. شیر و بیسكویتهای سبوس‌دار، برشتوك با شیر، نان سبوس‌دار با مقدار كمی كره بادام زمینی یا با چند برش سیب و پنیر گزینه‌های مناسبی برای تغذیه سالم كودك هستند. علاوه بر آن از یك ساعت قبل از خواب هم تلویزیون و كامپیوتر را تعطیل كنید.




نوع مطلب : کودکان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

پنجشنبه 9 شهریور 1396 05:00 بعد از ظهر
It's a shame you don't have a donate button! I'd certainly donate to this brilliant blog!

I suppose for now i'll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account.
I look forward to brand new updates and will share this site with my Facebook group.
Talk soon!
دوشنبه 16 مرداد 1396 04:41 بعد از ظهر
I all the time used to read article in news papers
but now as I am a user of internet so from now I am using net for content, thanks to web.
جمعه 30 تیر 1396 11:02 بعد از ظهر
Hi, after reading this awesome article i am too glad to
share my know-how here with colleagues.
پنجشنبه 29 تیر 1396 11:01 بعد از ظهر
Hello, this weekend is fastidious designed for me, since this time i am reading this great
educational piece of writing here at my residence.
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 10:42 بعد از ظهر
I do not know if it's just me or if perhaps everyone else experiencing problems with your blog.
It appears as though some of the written text on your posts are running off the screen. Can somebody else
please provide feedback and let me know if this is happening to
them as well? This may be a problem with my internet browser because I've had this happen previously.

Thanks
جمعه 25 فروردین 1396 07:34 بعد از ظهر
Hi! I could have sworn I've visited this web site before but after browsing through a few of
the articles I realized it's new to me. Nonetheless, I'm definitely happy I came across it and I'll be book-marking it and checking back frequently!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


سلام، به وبلاگ من خوش آْمدید... امیدوارم از خواندن مطالبی كه در طول این سالها ترجمه‌شان كرده‌ام لذت ببرید. من فارغ‌التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال 1374 ترجمه مقالاتی در زمینه روان‌شناسی، كودكان، علمی و... را در یكی - دو مجله خانوادگی شروع كردم. الان هم سالهاست كه در مجله «روزهای زندگی» به سردبیری دكتر محمدرضا مهدیزاده - كه پیشرفتم در كار را مدیون ایشان هستم - كار ترجمه انجام می‌دهم. در حال حاضر به خاطر اهمیت تربیت صحیح كودكان در جامعه و مشكلاتی كه والدین با آنها درگیرند، فقط مطالب مربوط به كودكان را در این وبلاگ آماده كرده‌ام، اما در آینده‌ای نزدیك مطالب متنوع دیگری را اضافه خواهم كرد. به امید روزهای بهتر!

مدیر وبلاگ : نوشین آهاری اسكویی
نظرسنجی
به مطالبی كه در وبلاگم می‌نویسم چه امتیازی می‌دهید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :