تبلیغات
درباره کودکان - مادرها و دخترها
درباره کودکان
دوشنبه 19 بهمن 1394 :: نویسنده : نوشین آهاری اسكویی
«من چاقم و شکم گنده‌ای دارم...» اینها جملاتی است که «سالی» چهار ساله به زبان می‌آورد. از طرفی خواهر هشت ساله‌اش «جیل» یک سیب از مادرش می‌خواهد و مادرش هم خوشحال از اینکه دخترش به غذاهای سالم علاقه‌مند است، به او یک سیب می‌دهد اما وقتی از خود «جیل» در این‌باره سوال می‌کند، او می‌گوید سیب را به این خاطر انتخاب کرده که نمی‌خواهد کیک و شیرینی بخورد چون او را چاق می‌کنند!... مادر این دو دختر از تبلیغات مختلفی که در مجلات و تلویزیون درباره چاقی و لاغری وجود دارد انتقاد می‌کند ولی از طرفی هم اعتراف می‌کند که خودش نیز جلو بچه‌ها بارها به چاق بودنش و اینکه باید خودش را لاغر کند، اشاره کرده...
کنترل وزن برای سلامتی انسان حیاتی و مهم است اما تنها برخی شیوه‌های لاغری سالم و موثر هستند و بقیه جز ضرر چیزی به همراه ندارند، ضمن آنکه اشتیاق شما برای کاهش وزن می‌تواند تاثیر مخربی بر روی سلامتی ذهنی و جسمی کودکانتان در آینده بگذارد، بخصوص بر روی دخترها.


مامان، آیا من چاقم؟

تحقیقات نشان داده رژیم غذایی سخت، نوجوانان و بچه‌‌های کم سن و سال‌تر را بشدت آسیب‌پذیر می‌کند. از طرفی براساس مطالعاتی که در دانشگاه «کنیون» صورت گرفته، مشخص شده حساسیت بچه‌ها به ظاهر فیزیکی‌شان از همان سالهای کودکی شروع می‌شود. به عنوان مثال دختر بچه‌های دبستانی که مادرانشان همیشه درباره افزایش وزن و نحوه کم کردن آن صحبت می‌کنند، بیشتر به وزن و ظاهرشان حساس هستند. آن‌طور که معلوم شده دخترها اشتها به غذا را از مادرانشان یاد می‌گیرند، یعنی مادرها هر چقدر نسبت به مصرف انواع مواد غذایی علاقه و اشتیاق نشان بدهند، دخترانشان هم معمولاً به همان اندازه از خوردن مواد غذایی لذت می‌برند.

برخورداری از یک ذهن و بدن سالم‌تر

وقتی درباره فیزیک ظاهری بدنتان اظهار نارضایتی می‌کنید و خودتان را چاق صدا می‌زنید، وقتی درست وحسابی غذا نمی‌خورید و مواد غذایی را عوامل چاق‌کننده می‌نامید و... اینها همه احساس بدی را در شما و کودکتان به وجود می‌آورد. پس به جای این کار به شیوه‌های زیر توجه کنید:
* مصرف چربی‌ها را محدود کنید، منتها نه به آن شکل که اصلاً چربی نخورید. خودتان خوب می‌دانید که نمی‌توانید فقط با خوردن کرفس زنده بمانید.
* مصرف کالری‌ها را کاهش دهید، به شرطی که روزی بیشتر از 500 کالری کم نکنید. کاهش همین مقدار کالری می‌تواند هفته‌‌ای 450 گرم از وزنتان کم کند که معقول است.
* مرتب ورزش کنید. سعی کنید روزی نیم ساعت تا 45 دقیقه پیاده‌روی کنید.
* رژیم غذایی‌تان را قطع و وصل نکنید. رژیم غذایی سخت به معنی محرومیت غذایی است. به جای آن سالم‌تر غذا بخورید و میوه‌‌ها و سبزیجات بیشتری را به سبد غذایی خانواده اضافه کنید.
* مراقب اشتهای خود باشید. هر زمان که احساس کردید سیر شده‌اید از خوردن دست بکشید.
* از خوردن غذاهای مورد علاقه‌تان لذت ببرید و به جای آنکه از خوردن تمام خوراکی‌هایی که دوست دارید دست بکشید، آنها را گهگاهی به مقدار کم مصرف کنید. این یکی از شیوه‌های موثر کنترل وزن است، ضمن آنکه به دخترتان یاد می‌دهد وقتی به اندازه کافی غذا ‌خورد از خوردن دست بردارد.
* سکوت کنید. وقتی درباره عدم مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات با هم صحبت می‌کنید، کودکتان آن را می‌شنود و سعی می‌کند دیگر نان و غلات نخورد. بنابراین اگر می‌خواهید درباره این‌گونه مسائل بحث کنید آن را در حضور کودکتان عنوان نکنید.




نوع مطلب : کودکان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

جمعه 28 مهر 1396 11:50 قبل از ظهر
When someone writes an post he/she maintains the plan of a
user in his/her mind that how a user can understand it.

Therefore that's why this article is great. Thanks!
سه شنبه 17 مرداد 1396 05:37 بعد از ظهر
Peculiar article, totally what I wanted to find.
سه شنبه 17 مرداد 1396 11:33 قبل از ظهر
Appreciate this post. Let me try it out.
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:31 بعد از ظهر
Thank you for the good writeup. It in fact was a entertainment account it.
Look complicated to more delivered agreeable from you!
However, how could we keep in touch?
یکشنبه 8 مرداد 1396 02:25 بعد از ظهر
It is perfect time to make some plans for the long run and it's time to be happy.

I've learn this post and if I may just I want to counsel you
some fascinating issues or tips. Perhaps you could write
subsequent articles referring to this article.
I wish to read even more issues about it!
شنبه 7 مرداد 1396 12:03 قبل از ظهر
Greetings from Carolina! I'm bored to death at work so I
decided to check out your website on my iphone during
lunch break. I really like the info you provide here and can't wait to take a look
when I get home. I'm amazed at how quick your blog loaded on my cell phone
.. I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyways, awesome site!
شنبه 24 تیر 1396 12:13 بعد از ظهر
I do not know whether it's just me or if perhaps everyone else experiencing problems with
your site. It seems like some of the text on your posts are running off the screen. Can someone else please comment and let me know if this is happening to them too?
This could be a problem with my browser because I've had this happen before.
Thank you
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 06:34 بعد از ظهر
I have learn some good stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting.
I wonder how a lot attempt you put to make the sort of
wonderful informative website.
جمعه 25 فروردین 1396 07:38 بعد از ظهر
Hi, its pleasant article concerning media print, we all know media is a
wonderful source of data.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


سلام، به وبلاگ من خوش آْمدید... امیدوارم از خواندن مطالبی كه در طول این سالها ترجمه‌شان كرده‌ام لذت ببرید. من فارغ‌التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال 1374 ترجمه مقالاتی در زمینه روان‌شناسی، كودكان، علمی و... را در یكی - دو مجله خانوادگی شروع كردم. الان هم سالهاست كه در مجله «روزهای زندگی» به سردبیری دكتر محمدرضا مهدیزاده - كه پیشرفتم در كار را مدیون ایشان هستم - كار ترجمه انجام می‌دهم. در حال حاضر به خاطر اهمیت تربیت صحیح كودكان در جامعه و مشكلاتی كه والدین با آنها درگیرند، فقط مطالب مربوط به كودكان را در این وبلاگ آماده كرده‌ام، اما در آینده‌ای نزدیك مطالب متنوع دیگری را اضافه خواهم كرد. به امید روزهای بهتر!

مدیر وبلاگ : نوشین آهاری اسكویی
نظرسنجی
به مطالبی كه در وبلاگم می‌نویسم چه امتیازی می‌دهید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :